Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Zeven studenten van Rijn IJssel stonden in de nationale finale van de Skills Heroes van 17 t/m 19 maart in de RAI in Amsterdam. Nieuwsgierig naar hun voorbereiding en uitslag? Lees hier verder.
Rita Sissing (l) en Dirkje Zwama (r). Rita: “Het is onze taak om de professional in de zorg- en welzijnsector tools te geven en te enthousiasmeren voor bewegen met ouderen.”
Rita Sissing - docent CIOS Arnhem
Dirkje Zwama - adviseur Training & Opleiding CIOS, Zorg & Welzijn
Natalie Lewin - cursist opleiding Sportleider Seniorensport (SSS)
De docenten leren elkaar meteen beter kennen en horen van elkaar wat er nodig is voor een betere doorstroom. Ze hebben het over de inhoud van de opleidingen, de didactiek en de toetsing. Het concept met handleidingen voor studenten en docenten ligt klaar. Afgelopen studiejaar zijn er pilots voor het keuzedeel geweest, onder meer bij ROC Nijmegen. Roc-docenten hebben bovendien HAN-colleges gevolgd zodat ze meer feeling krijgen voor het hbo-niveau.
“In het keuzedeel werken we vooral aan het onderzoekend vermogen”
In de toekomst komen er vaker uitwisselingen waarbij roc-docenten programma’s op de HAN volgen en omgekeerd.
Het is heel belangrijk om het ‘fysiek’ te maken, het is niet zomaar een papieren programma, benadrukken Joke en Inge. “Het streven is dat de studenten straks een deel van het keuzedeel volgen op het eigen roc en een deel op de HAN.”
Joke: “In het keuzedeel werken we vooral aan het onderzoekend vermogen. We willen studenten prikkelen, nieuwsgierig maken. Welke opleiding past bij hen, laat ze ook eens kijken naar totaal andere opleidingen.” Het is vooral leren om kritisch te reflecteren op de eigen wensen en keuzes. Inge: “En dan kan het ook zijn dat een student ontdekt dat het beroep op mbo4-niveau aantrekkelijker is dan op hbo-niveau.”
Intussen zijn de hbo- en mbo-scholen in onze regio er allang mee bezig. Niet alleen bij Social Studies, maar ook bij Techniek, Educatie en de paramedische beroepen wordt actief gewerkt aan het verbeteren van de doorlopende leerlijn mbo-hbo. Binnen het samenwerkingsverband RxH is een en ander in gang gezet om de mbo’ers succesvoller te laten zijn in het hbo. Dat heeft volgens Inge en Joke nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Inge: “Eigenaarschap is het sleutelwoord voor de uitvoering van een goed doorstroomprogramma.”
Match
Mbo’ers kunnen natuurlijk naar open dagen en een dagje meelopen met een hbo-student. Ze kunnen een studiekeuzecheck doen om te kijken of er een match is. Of schrijven verplicht een motivatiebrief. “Daar komt geen bindend advies uit, maar ze moeten er dan toch wel even goed voor gaan zitten. Waarom wil ik deze opleiding eigenlijk?”, zegt Joke. Heel belangrijk is het nieuwe keuzedeel ‘Voorbereiding op hbo’. Inge: “Bij jongeren is het simpel: je kunt uitgebreid aankaarten of ze na het mbo willen werken of doorstuderen. “Maar ach”, zeggen ze dan vaak: “Ik zie wel of ik het red op het hbo, daar ga ik me nu nog niet druk om maken.” Dat wordt anders als we zo’n keuzedeel inbedden in het onderwijsprogramma. Dan telt het mee in het aantal studie-uren.”
Handleidingen liggen klaar
HAN-docenten en docenten van ROC Nijmegen, ROC de Leijgraaf, ROC Graafschap College, ROC A12 en Rijn IJssel ontwikkelen het nieuwe keuzedeel samen.
“Als je vroeg wie mee wil doen, stak een enkeling zijn vinger op”
Door: Lucy Holl
“Het hbo vraagt een zelfstandiger manier van leren”
Ongeveer een derde van de studenten in het hbo komt van het mbo. Dat is een mooie instroom. Minder fraai is het aantal uitvallers en wisselaars: uit cijfers van het Ministerie van Onderwijs blijkt dat liefst vier op de tien mbo’ers meteen in het eerste jaar van het hbo alweer uitvallen of van opleiding veranderen.
Waar dat aan ligt? Inge Visscher, docent Maatschappelijke Zorg, schoolopleider en coach bij Rijn IJssel, en Joke van den Boogaard, beleidsmedewerker bij de HAN, kunnen zo een aantal oorzaken noemen. Een paar jaar geleden heeft het regionale samenwerkingsverband RxH dat nog onderzocht. Belangrijkste conclusie volgens Inge en Joke: “Het hbo vraagt een zelfstandiger manier van leren. De hbo-opleidingen gaan uit van meer eigen verantwoordelijkheid en initiatief. Het is wennen aan een hoger tempo. De hoeveelheid informatie is groter en de leerstof complexer. Hbo-studenten moeten meer reflecteren en gaan vaker zelf op onderzoek uit. Ze moeten allerlei theorieën gebruiken om te begrijpen hoe problemen in elkaar zitten. En nog een mogelijke oorzaak: de kennis van doorgestroomde mbo’ers, van bijvoorbeeld wiskunde of Engels, kan net tekortschieten.”
Overgang versoepelen
Minister Jet Bussemaker wil dat het beroepsonderwijs meer doet om de overgang van mbo naar hbo te versoepelen en trekt daar 7,5 miljoen euro voor uit, liet ze rond Prinsjesdag weten.
Het wordt de koninklijke weg genoemd: leerlingen die vanuit het vmbo naar het mbo gaan en vervolgens naar het hbo doorstromen. Maar vooral in het hbo gaat het niet altijd goed. Het keuzedeel ‘Voorbereiding op hbo’, ontwikkeld door onder andere De HAN en Rijn IJssel, bereidt deze studenten beter voor.
Van gluren naar samenwerking
Soepel
doorstromen
naar het hbo