• Magazine doorsturen
  • Share
  • Volledig scherm
  • Print
  • Zoeken in edities

Ronduit

Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.

Ronduit nummer 43

Ronduit nummer 43

  • CIOS Magazine #1 2017

    CIOS Magazine #1 2017

  • Ronduit nummer 42

    Ronduit nummer 42

  • Ronduit nummer 41

    Ronduit nummer 41

  • Ronduit nummer 40

    Ronduit nummer 40

  • Ronduit nummer 39

    Ronduit nummer 39

  • CIOS Magazine #1 2016

    CIOS Magazine #1 2016

  • Ronduit nummer 38

    Ronduit nummer 38

  • Ronduit nummer 37

    Ronduit nummer 37

  • CIOS Magazine #2 2015

    CIOS Magazine #2 2015

  • CIOS Magazine #1 2015

    CIOS Magazine #1 2015

  • Rijn IJssel Internationalisering

    Rijn IJssel Internationalisering

Ronduit nummer 43

Ronduit nummer 43

  • CIOS Magazine #1 2017

    CIOS Magazine #1 2017

  • Ronduit nummer 42

    Ronduit nummer 42

  • Ronduit nummer 41

    Ronduit nummer 41

  • Ronduit nummer 40

    Ronduit nummer 40

  • Ronduit nummer 39

    Ronduit nummer 39

  • CIOS Magazine #1 2016

    CIOS Magazine #1 2016

  • Ronduit nummer 38

    Ronduit nummer 38

  • Ronduit nummer 37

    Ronduit nummer 37

  • CIOS Magazine #2 2015

    CIOS Magazine #2 2015

  • CIOS Magazine #1 2015

    CIOS Magazine #1 2015

  • Rijn IJssel Internationalisering

    Rijn IJssel Internationalisering

Ronduit nummer 43

Ronduit nummer 43

  • CIOS Magazine #1 2017

    CIOS Magazine #1 2017

  • Ronduit nummer 42

    Ronduit nummer 42

  • Ronduit nummer 41

    Ronduit nummer 41

  • Ronduit nummer 40

    Ronduit nummer 40

  • Ronduit nummer 39

    Ronduit nummer 39

  • CIOS Magazine #1 2016

    CIOS Magazine #1 2016

  • Ronduit nummer 38

    Ronduit nummer 38

  • Ronduit nummer 37

    Ronduit nummer 37

  • CIOS Magazine #2 2015

    CIOS Magazine #2 2015

  • CIOS Magazine #1 2015

    CIOS Magazine #1 2015

  • Rijn IJssel Internationalisering

    Rijn IJssel Internationalisering

Rita Sissing (l) en Dirkje Zwama (r). Rita: “Het is onze taak om de professional in de zorg- en welzijnsector tools te geven en te enthousiasmeren voor bewegen met ouderen.”

Rita Sissing - docent CIOS Arnhem

Dirkje Zwama - adviseur Training & Opleiding CIOS, Zorg & Welzijn

Natalie Lewin - cursist opleiding Sportleider Seniorensport (SSS)

Margit meent dat de leerhouding ook leeftijdsafhankelijk is. “Onze leerlingen zijn veelal druk met elkaar, met wat er in de groep gebeurt. Dit vraagt om sturing. Het is onze uitdaging om ze te prikkelen met zinvolle lessen, praktijklessen en stages. Ook het vmbo vernieuwd. De leerlingen krijgen meer keuzemogelijkheden aangeboden binnen hun profiel. Ze moeten meer gaan nadenken over wat ze willen leren. Zodat ze beroepsgericht kunnen kiezen als ze de overstap naar het mbo maken.”

 

“In RIJk Onderwijs mag je fouten maken.”

 

“Dat sturende van het vmbo moeten ze bij ons afleren”, zegt Vivian. “In RIJk Onderwijs mag je fouten maken. Hakkelen aan de telefoon tijdens een telefoongesprek voor een stage en afgewezen worden. Zo ontstaat het besef bij de student dat hij zich bij een volgend telefoontje beter moet voorbereiden. Binnen RIJk Onderwijs leren studenten van feedback en feedforward en veel minder van de cijfers. Ook dat is wennen.”

 

Margit wordt steeds nieuwsgieriger naar RIJk Onderwijs. Daarom nodigt Vivian haar en haar collega’s uit voor een voorlichting over RIJk Onderwijs in de zogenaamde ‘RIJk-kamer.’ Al meerdere vmbo-scholen hebben op deze manier kennis gemaakt met RIJk Onderwijs.

“Nuttige lessen in aanloop naar RIJk Onderwijs”, reageert Vivian. In 2018 stromen de eerste vmbo-leerlingen met dit loopbaandossier door naar het mbo. Vanuit Rijn IJssel is meegedacht over de totstandkoming hiervan.

 

“Leerlingen kiezen vaak op gevoel.”

 

Vivian is nieuwsgierig of vmbo-leerlingen hun studiekeuze af laten hangen van de vorm waarin het onderwijs wordt aangeboden. “Leerlingen kiezen vaak op gevoel”, legt Margit uit. “Onze leerlingen zijn gevoelig voor de sfeer die een school uitstraalt tijdens open dagen en oriëntatiedagen. Is het leuk als je de school binnenstapt? Komen er aardige docenten op je af? Zijn de studenten enthousiast? Daarnaast spelen bereikbaarheid en wie er nog meer naar deze school gaan een rol.”

 

Wat is de belangrijkste gedachte achter RIJk Onderwijs, wil Margit van Vivian weten. “We willen dat studenten bewuste keuzes maken en zelfstandig en intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. Elk schoolkind stapt nieuwsgierig de basisschool binnen, maar die nieuwsgierigheid neemt af naarmate de schoolloopbaan vordert. Wij doen ons best die nieuwsgierigheid bij onze mbo-student door middel van RIJk Onderwijs te activeren met de vraag: ‘Wat wil je leren?’ Wij zorgen voor een breed scala aan mogelijkheden om daarop in te kunnen spelen”, vertelt Vivian.

“Als je vroeg wie mee wil doen, stak een enkeling zijn vinger op”

Door: Albert Jan Aartsen

 

“Informatie over Rijn IJssel en specifiek over RIJk Onderwijs krijg ik voornamelijk via de decanenkring Arnhem en de lerende regio”, vertelt Margit. “De lerende regio is een verbindende organisatie tussen de vmbo-scholen en de mbo-scholen binnen de regio en onder andere verantwoordelijk voor de overdracht van leerlinggevens middels het digitaal doorstroomdossier. Over en weer elkaar informeren staat centraal, met als doel de doorstroom van vmbo'ers naar het mbo vloeiend te laten verlopen.”

 

Margit deelt deze informatie binnen het Candea College. “Het informatiefilmpje over Bas, als RIJk student van Rijn IJssel, deed het goed bij mijn collega’s. Hierin werd op concrete manier uitgelegd wat RIJk Onderwijs inhoud. Dat wordt gezien en snel begrepen.” Vivian is enthousiast dat deze filmpjes onder vmbo-collega’s verspreid worden. “Daar zijn ze voor gemaakt. Het is tof te horen dat ze aanslaan in het vmbo.”

 

Aan de docenten van het vmbo de taak dergelijke informatie met leerlingen te delen tijdens de lessen Loopbaanoriëntatie & Begeleiding. Margit: “Daarin maken ze een loopbaandossier dat ze vier jaar bijhouden. Hiermee kunnen ze verantwoorden waarom ze voor die bewuste beroepsopleiding kiezen.” Leerlingen leren in deze lessen wie ze zijn, wat ze willen en wat ze kunnen. Ze maken onder andere een cv, schrijven een sollicitatiebrief en voeren een zakelijk telefoongesprek.

Tips en instrumenten rondom polarisatie

en radicalisering:

 

Stichting School en Veiligheid

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid

Radixc-tool

www.hoeradicaalbenjij.nl

 

Van vmbo naar

het RIJk van mbo

Nieuwsgierig naar de aansluiting van het vmbo op RIJk Onderwijs, ging curriculum coach Vivian Wigchert-Boom in gesprek met Margit Gasseling, decaan op het Candea College. Hoe verlaten leerlingen het vmbo en hoe worden ze voorbereid op het mbo?

  • MENU
  • 9 - 18
  • Share
Overzicht edities

Ronduit nummer 43

CIOS Magazine #1 2017

Ronduit nummer 42

Ronduit nummer 41

Ronduit nummer 40

Ronduit nummer 39

CIOS Magazine #1 2016

Ronduit nummer 38

Ronduit nummer 37

CIOS Magazine #2 2015

CIOS Magazine #1 2015

Rijn IJssel Internationalisering