Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Met de voeten in de klei
“Als adviseur interne communicatie houd ik me bezig met het communicatiever maken van de organisatie door mensen te verbinden en te betrekken. Grotendeels weet ik wat er speelt, maar wat leeft er nu in de onderwijspraktijk eigenlijk? En hoe kan ik dit meenemen in mijn eigen werk? Ik besloot om met de voeten in de klei te gaan staan.
Ingrid Wiendels, docent bij Creatieve Industrie, neemt me graag op sleeptouw. Ze geeft sinds twee jaar les bij de opleidingen Interieur Design en Human Technologie.
Vandaag is een terugkomdag van de vierdejaarsstudenten. Ze krijgen van Ingrid de opdracht een bedankje voor de leerbedrijven te ontwerpen. Gelijk gaan ze aan de slag. Ondertussen snelt Ingrid naar boven voor een les verkooptraining aan derdejaarsstudenten Interieur Design. Wat me gelijk opvalt, is de vele vragen die Ingrid stelt aan haar studenten. Ze zet ze echt aan het denken, maar geeft ze tegelijkertijd ook vertrouwen en is er als het nodig is.
Ingrid: “Ik vind het belangrijk dat ze zelf nadenken en iets maken waar ze wat aan hebben en niet omdat ik zeg dat dat onderdeel in het dossier moet.”
Na de les neemt ze weer even een kijkje in de werkplaats waar de ‘terugkomstudenten’ druk bezig zijn met het ontwerpen van hun bedankje: een BEDANKT-stempel. De eerste exemplaren rollen al uit de 3D-printer.
Collega Solange Voots komt langs om een BPV-bezoek te bespreken en daarna is het tijd voor een korte break in de personeelskamer. Een collega schuift aan om wat af te stemmen en dan nemen we weer een kijkje in de werkplaats. De stempel is klaar. Wat is Ingrid trots op haar studenten!
De middag staat in het teken van een les RIJk Onderwijs aan eerstejaarsstudenten van de opleiding Human Technologie. Ze zijn bezig met een onderzoek naar werkgerelateerde gezondheidsklachten om vervolgens een product te ontwerpen om de klacht te verminderen. Weer zet Ingrid de studenten aan het denken en voert ze overleg met de verschillende groepen om de voortgang te bespreken.
RIJk Onderwijs stimuleert het zoeken naar verbinding. Ik vond het een rijke ervaring en ga graag nog eens met de voeten in de klei staan.”
“Mevrouw ik heb nog nooit een teennagel geknipt, wilt u het voordoen?”
Door: Ellen Klaasse*
“Je bent met het menselijk lichaam bezig en daardoor ontstaat er al snel een persoonlijke sfeer”.
Lang geleden volgde ik een opleiding tot schoonheidsspecialist. Bij een particulier opleidingsinstituut. Een andere weg was er niet. Pas veel later werd deze richting ook op het mbo aangeboden. Benieuwd naar de huidige opleiding woon ik een les van Linsey Busch bij, docent schoonheidsverzorging Rijn IJssel.
Ondanks haar 27 jaar is Linsey Busch een ervaren docent. Op haar 21ste begon ze haar loopbaan bij Rijn IJssel, nadat ze er zelf was afgestudeerd. “De toenmalige directeur vroeg me bij de diploma-uitreiking of ik hier les wilde geven. Ik dacht: laat ik het een kans geven.”
Het beviel haar zo goed dat ze naast haar baan de docentenopleiding ging volgen. “Het is een fijn vak om te geven. Je bent met het menselijk lichaam bezig en daardoor ontstaat er al snel een persoonlijke sfeer. Vertrouwen, respect en veiligheid zijn hier enorm belangrijk.”
Vandaag staat de cosmetische voetbehandeling op het programma, onderdeel van de tweede leereenheid van deze eerstejaars groep. De studenten komen binnen en gaan gelijk aan het werk. Bedekken de behandelstoelen met lakens en handdoeken en zetten de producten klaar. Sommigen zijn wat lacherig. Want tja, een voetbehandeling kan nogal kietelen.
Ze werken in tweetallen en de ene student behandelt de andere. “Als je de behandeling uitvoert, leer je heel veel; als je model bent, krijg je een gratis behandeling”, aldus Marit die vandaag in de behandelstoel mag zitten.
De behandeling begint met een voetenbadje. Ik zie geen grote verschillen met hetgeen ik vroeger leerde. Behalve het gebruik van handschoentjes. Die kwamen er toen niet aan te pas. De hygiëne-eisen zijn gelukkig verscherpt. Een positieve verbetering.
“Aan de voeten kunnen schimmels voorkomen en je wilt niet dat je die van de één naar de ander overbrengt”, motiveert Linsey het gebruik ervan. Niemand maakt er een punt van.
De leergierigheid van deze eerstejaarsgroep is groot. “Mevrouw ik heb nog nooit een teennagel geknipt, wilt u het voordoen”, vraagt één van hen. Linsey neemt de tang van haar over en doet het voor. “Je moet hem er niet in een keer afknippen, maar in kleine stukjes, knibbel, knibbel. Anders kun je scheurtjes veroorzaken.”
Tijdens haar demonstratie van de voetmassage valt het helemaal stil. Het ziet er rustgevend uit. “Kietelde helemaal niet”, merkt de behandelde student op.
“Nee, een voetmassage is erg lekker, als je het maar stevig doet”, weet Linsey.
* Ellen Klaasse werkt als docent bij het cluster Zorg en in verband met vervanging zwangerschapsverlof tijdelijk als tekstschrijver bij de afdeling Marketing & Communicatie.