Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Zeven studenten van Rijn IJssel stonden in de nationale finale van de Skills Heroes van 17 t/m 19 maart in de RAI in Amsterdam. Nieuwsgierig naar hun voorbereiding en uitslag? Lees hier verder.
Rita Sissing (l) en Dirkje Zwama (r). Rita: “Het is onze taak om de professional in de zorg- en welzijnsector tools te geven en te enthousiasmeren voor bewegen met ouderen.”
Rita Sissing - docent CIOS Arnhem
Dirkje Zwama - adviseur Training & Opleiding CIOS, Zorg & Welzijn
Natalie Lewin - cursist opleiding Sportleider Seniorensport (SSS)
Daarnaast bogen wij ons met studenten en medewerkers over de nieuwe website. Een student vergeleek Rijn IJssel met een Legoblokje. ‘Ik bouw hier aan mijn toekomst.‘ Dat beeld van bouwen sluit aan bij de ‘explorer.’ De student die door vraaggericht te leren bouwt aan zijn eigen opleiding. Dat zie je terug op de website, die is opgebouwd uit blokjes.
Én Rijn IJssel Facebook
De subsites van de verschillende clusters komen met de nieuwe website te vervallen. Filmpjes zullen voornamelijk terug te zien zijn op het You Tube kanaal. Ook de specifieke Facebookaccounts van de clusters worden samengevoegd naar één Facebookaccount van Rijn IJssel, waarbij er vanuit de clusters redacteuren worden aangesteld. Dit heeft als doel om samen meer mensen te kunnen bereiken. Ook op Twitter, Instagram en LinkedIn willen we ons als merk meer laten zien en ons profileren en aansluiten bij de wereld van de student.
De pay-off was aan vernieuwing toe. ‘Wat wil je worden doen’ bleek te beperkt. “Onze missie toont aan dat het niet alleen gaat om de beroepsbeoefenaar maar ook om de vorming als persoon”, legt Karin uit. Lang is nagedacht welke woorden weergeven waar Rijn IJssel voor staat. Studenten werden onlangs nog via social media opgeroepen mee te denken over die slogan. Uiteindelijk is gekozen voor ‘Open je toekomst.’ Jongeren zijn met hun toekomst bezig, daarvoor gaan ze naar school. Daarnaast open je bij Rijn IJssel je toekomst.”
Wij geven de student een kompas, hij maakt de reis. Want leren betekent ook: bekende zaken opnieuw, met andere ogen bekijken en begrijpen. Zo geeft de student zelf richting aan zijn leerroute.“
Dit merkarchetype is ook terug te zien in de teksten en beelden van Rijn IJssel. Medewerkers worden uitgedaagd actieve teksten te schijven, die uitnodigen tot ontdekken, net als onze studenten doen binnen RIJk Onderwijs. Dat onze studenten onderzoeken en ontdekken, is ook terug te zien op reclameborden en banners, waarop studenten van Rijn IJssel te zien zijn.
Naast het merkkompas troffen collega’s ook een usb-stick in de vorm van een Legoblokje in hun postvak aan. Hierop zijn de beelden van de nieuwe campagne te vinden. “Wij hopen dat medewerkers deze beelden delen op hun eigen communicatiekanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. ‘Delen mag, voor de open dag’”, lacht Karin.
Niet over een nacht ijs
De totstandkoming van dit merkkompas ging niet over een nacht ijs. “We begonnen in oktober 2015 met een kick off waarbij het college van bestuur, clusterdirecteuren, teamleiders en de studentenraad gevraagd werden mee te denken over het kompas. Dat gebeurde in diverse sessies, van 1 op 1-interviews tot groepsdiscussies. Ook de curriculumcoaches van RIJk Onderwijs zijn betrokken bij de verwoording van de doorontwikkelde onderwijsvisie. Tijdens een masterclass kregen alle medewerkers de kans mee te denken over het kompas, alvorens het kompas in ieders postvak belandde.
“Als je vroeg wie mee wil doen, stak een enkeling zijn vinger op”
Door : Albert-Jan Aartsen
Toen Karin Jansen als stafmanager Marketing & Communicatie in juni 2015 begon bij Rijn IJssel lag er een grote uitdaging. Er moest een nieuwe wervingscampagne en website gelanceerd worden, die aansluiten bij RIJk Onderwijs. Dit vroeg om een handvat voor alle medewerkers.
‘In het kompas staat onder meer onze missie, visie, omgeving en hoe we daarin opereren en ons profileren’ legt Karin uit. Terug te lezen is wie we zijn, hoe we het onderwijs binnen Rijn IJssel vorm geven en wat we naar buiten toe willen uitstralen. ‘De koers van Rijn IJssel, continu verbeteren, is in het kompas terug te lezen en dat moet iedereen weten’, zegt Karin. Om dit kracht bij te zetten, is het merkkompas onder alle medewerkers via interne post verspreid.
Wie het merkkompas open slaat, ziet als eerste onze missie terug; ‘Wij leiden échte vakmensen op.’ Echter, de wereld verandert razendsnel en beroepen veranderen daarin mee. Wat je vandaag leert, is bij wijze van spreken morgen alweer achterhaald. Rijn IJssel sluit daarop aan met het doorontwikkelen van ons onderwijs. In het merkkompas is op concrete wijze de onderwijsvisie verwoord’, vertelt Karin.
Wij dagen studenten uit hun rol in de wereld te ontdekken.
“Voor het merkkompas hebben we onderzocht welk ‘merkarchetype’ past bij RIJk Onderwijs. Hierbij hebben we gekozen voor ‘de explorer’”, legt Karin uit. “Wij dagen studenten uit om hun rol in de wereld te ontdekken.
Het wordt de koninklijke weg genoemd: leerlingen die vanuit het vmbo naar het mbo gaan en vervolgens naar het hbo doorstromen. Maar vooral in het hbo gaat het niet altijd goed. Het keuzedeel ‘Voorbereiding op hbo’, ontwikkeld door onder andere De HAN en Rijn IJssel, bereidt deze studenten beter voor.
Van gluren naar samenwerking
Soepel
doorstromen
naar het hbo