Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
“Bij Rijn IJssel is in ieder geval het uitgangspunt dat iedereen moet kunnen excelleren op zijn eigen niveau, van entree tot en met niveau 4!”
Excellentie:
passend onderwijs voor iedereen!
Excellentie is een aanspreekvorm en betekent ‘uwe voortreffelijkheid’! Nu is deze vorm niet voor veel mensen weggelegd en bovendien zegt het verder niet zoveel over de prestaties en talenten van iemand. ‘Voortreffelijke’ studenten hebben we natuurlijk wel, altijd al gehad, ook toen we nog geen excellentieplan hadden.
Als onderdeel van het kwaliteitsplan hebben alle mbo-scholen een excellentieplan kunnen maken. Daar krijgen de scholen geld voor. Wat wil de minister daarmee bereiken? Aandacht voor de groep studenten die meer kan en wil maar ook het stimuleren van een ‘ambitieuze kwaliteitscultuur’. Volgens de regeling die daarbij hoort, gaat het om specifieke programma’s voor geselecteerde studenten. Excellentie gaat dan dus niet over iedereen. Alhoewel, Nicky Nijhuis, de voorzitter van JOB zegt dat eigenlijk iedere student moet kunnen excelleren: “Als je normaal een 6 haalt maar met extra begeleiding een 7 kunt halen, is dat excellentie.” Het is ook wel een beetje goochelen met woorden. Maar vooral ook een keuze die de school zelf maakt. Bij Rijn IJssel is in ieder geval het uitgangspunt dat iedereen moet kunnen excelleren op zijn eigen niveau, van entree tot en met niveau 4!
Wat ik zelf wel aardig vind van het excellentieplan, is dat het uitnodigt na te denken over hoe we de talenten van onze studenten zichtbaarder kunnen maken, binnen en buiten de school. Hoe we studenten die een extra inspanning hebben geleverd, kunnen belonen, bijvoorbeeld met een dubbele kwalificatie. Maar vooral ook kijken hoe we de excellentieprogramma’s of onderdelen daarvan weer kunnen gebruiken in ons RIJk Onderwijs. Het spannende van het werken met excellentieprogramma’s is dat je onderscheid maakt. Iets waar we in het Nederlandse onderwijsstelsel, waar iedereen bij voorkeur langs dezelfde lat wordt gelegd, niet zo goed in zijn. Maar ach, je kunt het ook zo zien: langzaamaan ontwikkelen we ons onderwijs in de richting van passend onderwijs voor iedereen.
Bij Rijn IJssel noemen we dat RIJk Onderwijs!
Veel leesplezier!
Kitty Oirbons