Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Welk boek moet iedereen hebben gelezen (en waarom)?
“ De lange weg naar de vrijheid, de autobiografie van Nelson Mandela. Ik vind het bijna kunst hoe hij tot beslissingen kwam in complexe situaties. Altijd moreel verantwoord en gericht op een uiteindelijk doel of resultaat. ”
Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?
“Liever word ik niet wakker gemaakt maar als ik dan moet kiezen: de ratatouille van mijn vriendin.”
Wat is jouw nieuws van de dag?
“De goede sfeer tijdens de start en finish van de Giro in Arnhem!”
Wat is de grootste blunder in je loopbaan?
“Tijdens het geven van een instructie wilde ik vanuit mijn PowerPoint-presentatie wisselen naar een andere website. Dit ging niet goed. De beamer toonde van alles behalve wat ik wilde laten zien!”
Wat vind je leuk aan je baan?
“Het meedenken bij vraagstukken als: welk leerlingvolgsysteem is het meest geschikt voor RIJk Onderwijs of hoe kunnen we de processen rondom de keuzedelen digitaal inrichten? Dat vind ik erg interessant en zinvol. Er valt namelijk veel te kiezen.”
Hoe zie jij het onderwijs van de toekomst?
“Onderwijs waarin studenten alleen in deeltijd kunnen studeren. Daarbij organiseren studenten zelf hun eigen leren, kiezen de vorm van de lessen en het tempo waarop ze willen leren. Ook plannen studenten hun eigen toetsmomenten. De school faciliteert, is flexibel en begeleidt de studenten. De student leert op velerlei plaatsen (op stages, via hobby’s, etcetera). De student legt deze leerervaringen en voortgang vast door feedback te vragen aan direct betrokkenen en te reflecteren op zijn eigen handelen. De student maakt 24/7 gebruik van een app waarop zijn digitale leeromgeving is ingericht. Een coach of begeleider is altijd beschikbaar voor vragen en extra begeleiding in de vorm van (korte) digitale contactmomenten.”
Sandor Jansen (41) werkt sinds 2004 bij Rijn IJssel. Eerst voor het cluster Entree & Maatwerk en vanaf 1 april 2015 voor de afdeling Informatiemanagement als functioneel applicatiebeheerder.
Naast wie zou je graag in het vliegtuig willen zitten en waarheen?
“Heerlijk een paar weken weg met mijn gezin. Waarheen maakt niet uit, maar op de bestemming moet het wel mooi weer zijn, niet te warm en dichtbij het strand. Ik krijg er nu al zin in!”
Heb jij weleens compleet het roer omgegooid en een nieuwe start gemaakt?
“Twintig jaar geleden ben ik een jaar gaan reizen door Australië. Bij terugkomst ben ik op een nieuwe plek gaan wonen en bij een nieuwe werkgever gaan werken.”
Wat is het beste advies dat jij ooit kreeg?
“Of het niet eens tijd werd om een vervolgstudie te gaan doen. En dat advies heb ik opgevolgd. Ik zit nu in het derde leerjaar van hbo-opleiding Opleidingskunde op de HAN in Nijmegen. Ik leer ontzettend veel van mijn studie, doe inspiratie op en vind weer uitdagingen in mijn werk.”
Hoe ben jij betrokken bij RIJk Onderwijs?
“Als functioneel applicatiebeheerder ben ik betrokken bij de pilot ‘de leermeter’. Onderwijsteams en studenten doen dit schooljaar ervaringen op met deze tool en geven feedback of het aansluit bij de pijlers van het RIJk Onderwijs. Ook neem ik deel aan de werkgroepen Invoering herziening kwalificatiestructuur (IHKS) en keuzedelen. Tijdens deze bijeenkomsten denk ik mee en vertaal ik de wensen die het onderwijs heeft naar digitale oplossingen.”