Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Bron: performance-people.nl
Rijn IJssel Academie nieuwe stijl
Met de invoering van RIJk Onderwijs wordt steeds duidelijker welke scholingsbehoefte werknemers van Rijn IJssel hebben. Daarnaast neemt de Academie tevens de manier waarop medewerkers van Rijn IJssel leren onder de loep. Als we onze studenten op een bepaalde manier onderwijs willen aanbieden, waarom geldt dat dan niet ook voor de medewerkers?
Annette Wien, beleidsmedewerker HRM professionalisering vertelt over de plannen.
“Wat we altijd deden, past niet meer”
Een passende mix
“Wat we altijd deden, past niet meer. Vanuit de Rijn IJssel Academie trainingen en cursussen aanbieden, hoort bij formeel leren. Maar het informele leren tijdens het werk en leren in co-creatie met anderen is veel minder aan de orde geweest, terwijl daar het meeste leren plaatsvindt.” Zie het 70:20:10-model hiernaast van de Australische ingenieur, Charles Jennings.
“De Rijn IJssel Academie blijft een sleutelrol in de professionalisering van medewerkers vervullen in de toekomst, maar gaat haar dienstverlening uitbreiden naar het informele leren om een passende mix van formeel en informeel leren te kunnen bieden per professionaliseringsvraag”, vervolgt Annette. “We gaan aanvragen voor puur formele trajecten gedetailleerd bekijken: waar komt de vraag precies vandaan en wat vragen we eigenlijk van onze medewerker? De focus komt te liggen op effectieve verbinding tussen leren door werken, leren door samen te werken en een formele training.”
Richting ‘Performance support’
Er is de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuwe visie op leren en ontwikkelen in Rijn IJssel, die maandag 13 juni aan het managementteam is gepresenteerd. “Deze visie is afgeleid van onze eigen RIJk Onderwijs-visie met een koppeling naar de organisatiedoelstellingen. Verder zijn we bezig met het opzetten van een digitale kennisbank, gerelateerd aan de functies binnen Rijn IJssel. Per functiegroep maken we een backbone (red. opleidingsontwerp), met beroepstaken en leereenheden of leeractiviteiten die de medewerker just-in-time kan doorlopen om zichzelf te ontwikkelen, net zoals we dat voor onze studenten hebben in RIJk”, aldus Annette. “We willen meer naar een cultuur van ‘performance support’ en minder naar een cultuur van meten. Het gaat niet om wat je leert, het gaat om hoe je het geleerde toepast in je werk. Medewerkers ondersteunen op het ‘doen’, op het moment dat het nodig is. Want wat zegt een certificaat van een doorgelopen training, als de kennis en vaardigheden niet toegepast worden? Dit vraagt een omslag in denken en daar zitten we, middenin.”
Heb jij ideeën en suggesties over de vernieuwde richting rondom leren en ontwikkelen? Annette hoort graag hoe we dit verder kunnen verbeteren zodat jij als medewerker je beroep goed kunt blijven uitoefenen! Haar mailadres is: a.wien@rijnijssel.nl
Redactie Ronduit vanaf schooljaar 2012-2013. V.l.n.r.: Els van den Brink, Doreen Borneman, Jashja Gijsberts, Marion Oude Egbrink, Ad Meeuwsen en Karin Willemse.
Marketing & Communicatie is kartrekker van Ronduit en is hiermee ook verantwoordelijk voor de eind- en hoofdredactie. Er zit dus altijd een collega van
M&C in de redactie, daarnaast een collega van HRM en minimaal één collega
vanuit de werkvloer. Tijdens het schooljaar 2011-21012 bestond de redactie uit
vier collega’s: Jashja Gijsberts (HRM), Marion Oude Egbrink (M&C, eindredactie),
Doreen Borneman (M&C, hoofdredactie) en Tineke Doornebosch (tot einde van
dit schooljaar). Tineke, bedankt voor je inspirerende bijdrage!