Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Met de voeten in de klei
“Als adviseur interne communicatie houd ik me bezig met het communicatiever maken van de organisatie door mensen te verbinden en te betrekken. Grotendeels weet ik wat er speelt, maar wat leeft er nu in de onderwijspraktijk eigenlijk? En hoe kan ik dit meenemen in mijn eigen werk? Ik besloot om met de voeten in de klei te gaan staan.
Ingrid Wiendels, docent bij Creatieve Industrie, neemt me graag op sleeptouw. Ze geeft sinds twee jaar les bij de opleidingen Interieur Design en Human Technologie.
Vandaag is een terugkomdag van de vierdejaarsstudenten. Ze krijgen van Ingrid de opdracht een bedankje voor de leerbedrijven te ontwerpen. Gelijk gaan ze aan de slag. Ondertussen snelt Ingrid naar boven voor een les verkooptraining aan derdejaarsstudenten Interieur Design. Wat me gelijk opvalt, is de vele vragen die Ingrid stelt aan haar studenten. Ze zet ze echt aan het denken, maar geeft ze tegelijkertijd ook vertrouwen en is er als het nodig is.
Ingrid: “Ik vind het belangrijk dat ze zelf nadenken en iets maken waar ze wat aan hebben en niet omdat ik zeg dat dat onderdeel in het dossier moet.”
Na de les neemt ze weer even een kijkje in de werkplaats waar de ‘terugkomstudenten’ druk bezig zijn met het ontwerpen van hun bedankje: een BEDANKT-stempel. De eerste exemplaren rollen al uit de 3D-printer.
Collega Solange Voots komt langs om een BPV-bezoek te bespreken en daarna is het tijd voor een korte break in de personeelskamer. Een collega schuift aan om wat af te stemmen en dan nemen we weer een kijkje in de werkplaats. De stempel is klaar. Wat is Ingrid trots op haar studenten!
De middag staat in het teken van een les RIJk Onderwijs aan eerstejaarsstudenten van de opleiding Human Technologie. Ze zijn bezig met een onderzoek naar werkgerelateerde gezondheidsklachten om vervolgens een product te ontwerpen om de klacht te verminderen. Weer zet Ingrid de studenten aan het denken en voert ze overleg met de verschillende groepen om de voortgang te bespreken.
RIJk Onderwijs stimuleert het zoeken naar verbinding. Ik vond het een rijke ervaring en ga graag nog eens met de voeten in de klei staan.”