Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Van talent naar vakbekwaam naar excellent
Vergroot
RIJk in het kort
Voor iedereen die nog niet direct in aanraking is geweest met RIJk is het prettig om eens kort op een rij te zetten wat RIJk Onderwijs nu precies is. Hoe komt het bouwen van een programma volgens RIJk tot stand?
Leereenheden en -activiteiten
Binnen RIJk Onderwijs bouwen we een onderwijsprogramma (ofwel curriculum) dat gebaseerd is op het beroep en waarbij de student centraal staat. De studenten werken aan leereenheden van vijf weken waarbij alle ‘vakken’ geïntegreerd worden aangeboden, vaak gekoppeld aan een bepaald thema of een bepaalde vaardigheid. De leereenheden zijn weer onderverdeeld in leeractiviteiten, dit waren voorheen de vakken en worden gezien als activiteiten die nodig zijn om aan het einde van de vijf weken een beroepsproduct op te kunnen leveren. Leeractiviteiten kunnen van alles zijn: workshops, colleges, praktijklessen, weblectures en bijvoorbeeld online cursussen als MOOC’s (Massive Open Online Courses).
Beroepstaken
Alle leereenheden zijn gekoppeld aan beroepstaken. Deze beroepstaken zijn een cyclus van werkprocessen die men in het beroep ook in samenhang zou uitvoeren. Dit kan ook de kerntaak zijn, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Een voorbeeld is juridisch administratief dienstverlener. Hierbij zijn klantcontacten een aparte kerntaak in het kwalificatiedossier, terwijl dit altijd in samenhang moet worden gezien met het afhandelen van verschillende juridische dossiers. Je hebt altijd contact met de klant, je adviseert en koppelt terug. Hier is gekozen om deze kerntaak op te nemen in een grotere beroepstaak, als cyclisch proces.
De beroepstaken zijn de borging van je kwalificatiedossier, alle werkprocessen zitten hierin verwerkt en komen terug in de leereenheden die je aan de beroepstaak hangt. Zo weet je zeker dat de studenten altijd werken aan het kwalificatiedossier en dat alle werkprocessen in het onderwijs aan bod komen, steeds opnieuw, steeds complexer en steeds zelfstandiger naarmate de opleiding vordert.
RIJk curriculum
Het hele overzicht van het RIJke curriculum wordt vastgelegd in een backbone. Dit is niets meer dan een plaatje waarin de beroepstaken staan omschreven en gekoppeld aan werkprocessen. Ook de leereenheden staan benoemd met een titel en gekoppeld aan een beroepstaak. We plaatsen hierin ook de BPV, de keuzedelen en de examinering. De backbone is een schematisch overzicht van de gehele opleiding.
Hiernaast een schematisch overzicht van een RIJk curriculum waarin de samenhang tussen beroepstaken, leereenheden en leeractiviteiten wordt weergegeven.
Meer informatie hierover vind je op www.onsonderwijs2032.nl .
Wat willen we nu eigenlijk bereiken
met RIJk Onderwijs?
RIJk Onderwijs is bedoeld om studenten in een actieve (lerende) houding te krijgen. Niet achterover leunen en wachten op wat de docent brengt, maar zelf nieuwsgierig worden door uitdagende beroepsopdrachten. Leren door vragen te stellen en deze zelf te leren beantwoorden. Met de docent als coach eigenaar te worden van het eigen leerproces.
De docent als coach betekent dat de docent geen antwoorden geeft, maar vragen stelt die de student helpt deze vragen zelf te beantwoorden. Een vijfweekse structuur zorgt voor meer focus, een overzichtelijke periode voor studenten van deze leeftijd. In die vijf weken is er een samenhang: alles draait immers om één beroepsgericht thema. Niet zes of meer vakken die naast elkaar lopen en die allen met een aparte toets worden afgesloten.
Het beroep met echte beroepsvaardigheden staat centraal. Studenten hebben en maken keuzes en weten wat ze willen leren en wat ze al geleerd hebben. Ze bepalen zelf hoe ze kennis tot zich nemen.
Ontwikkelingen in Nederland
Met RIJk Onderwijs loopt Rijn IJssel voorop bij de landelijke ontwikkelingen in het onderwijs. Onlangs heeft de staatssecretaris van Onderwijs een groot onderzoek gedaan: OnsOnderwijs#2032. Dit onderzoek is gehouden in de vorm van een grote dialoog met docenten, ouders en leerlingen en andere betrokkenen in het onderwijs. De grote vraag hierbij was hoe ons onderwijs eruit zou moeten zien in het jaar 2032. Het advies wat daaruit is voortgekomen sluit goed aan bij RIJk Onderwijs, het is een bevestiging dat wij de juiste weg zijn ingeslagen. De afbeelding hiernaast geeft een korte weergave hiervan.
De MBO Raad heeft een manifest geschreven over de toekomst van het mbo: klik hier . Dit manifest omschrijft in detail hoe het mbo zich kan ontwikkelen en ook hier sluit RIJk Onderwijs op aan.
Landstede MBO biedt ook maatwerk, en met succes. Zie Landstede MBO voor meer informatie.
Nog een goed voorbeeld is het Friesland College, zij hebben een actieve en betrokken leerhouding van studenten hoog in het vaandel staan. Ook hier wordt maatwerk geleverd. Klik hier voor meer info.
Ook Rijn IJssel is als inspirerend voorbeeld neergezet met RIJK Onderwijs in de net verschenen uitgave van Kennisnet: Dat kan bij ons niet! Het boek kun je downloaden als PDF, maar bestellen kan ook, zie Kennisnet .
Digitalisering versus Flexibilisering
We kunnen uit landelijke ontwikkelingen en onderzoeken concluderen dat het in het onderwijs van de toekomst vooral gaat om maatwerk en daar is flexibilisering voor nodig. Dat digitalisering daarmee samenhangt, is evident, maar dit betekent zeker niet dat het onderwijs digitaal moet plaatsvinden! Juist het contact tussen student en docent, maar ook tussen studenten onderling, is essentieel en zal ook onmisbaar blijven, nu en in de toekomst. Je leert ten slotte van en met elkaar. Een computer is daarbij een middel maar zeker geen doel.
Klassikaal-Methodisch
Mensen moeten gemotiveerd worden om te leren.
Kennis is objectief.
Leerlingen dienen vergeleken te worden met elkaar.
Er is een basis aan kennis en vaardigheden die door iedereen geleerd moet worden (het curriculum).
Leren is onderwijs ontvangen en examens halen.
Er is één bepaalde manier waarop mensen het beste leren.
De (sociale) omgeving leidt af.
> Samendoen is afkijken.
Eén docent op een groep is het meest efficiënt.
Mensen zijn in meer of mindere mate intelligent. Er wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke opleiding.
Natuurlijk leren:
Mensen hebben altijd zin in hun eigen ontwikkeling.
Kennis is subjectief.
Leerlingen dienen vergeleken te worden met zichzelf.
Er is een ‘oceaan’ aan kennis en vaardigheden.
Ieder kiest van nature de kennis en vaardigheden die nodig zijn
(geen vast curriculum).
Leren is ergens goed in worden.
Ieder heeft een unieke eigen manier waarop het beste geleerd wordt.
De (sociale) omgeving is de belangrijkste leerbron.
> Leren is in hoge mate een sociale bezigheid.
Een krachtige leeromgeving in samenspel met intrinsieke motivatie is het meest efficiënt.
Mensen zijn meervoudig intelligent. Er wordt gestreefd naar een zo passend mogelijke opleiding.
Meer over natuurlijk leren
Een stroming die uit het sociaal constructivisme voortkomt,
is natuurlijk leren. Deze stroming heeft veel verwantschap met
RIJk Onderwijs. In het verleden is het schoolsysteem klassikaal-methodisch ingericht: hierbij staat de docent voor een klas en reikt kennis aan. Stel jezelf hierbij eens de vraag: Als ik student zou zijn, wat zou ik dan kiezen?
Wat is sociaal constructivisme?
De constructivistische theorie gaat er van uit dat het verwerven van kennis en vaardigheden niet zozeer het gevolg is van een directe overdracht van kennis door de docent, maar eerder het resultaat van denkactiviteiten van de leerlingen zelf: we leren door nieuwe informatie te verbinden aan wat we al weten. Het constructivisme benadrukt daarmee de actieve rol van de leerling bij het verwerken van informatie en het verwerven van kennis en vaardigheden. Sociale processen spelen hierbij een belangrijke rol.
RIJk
in een notendop
RIJk
in een notendop
Het gonst in de wandelgangen: het gaat over verandering en vernieuwing. Waarom gaat Rijn IJssel over op RIJk Onderwijs? Waarop is RIJk Onderwijs gebaseerd? Ligt er een theorie achter? Wat is nu eigenlijk de kern en de visie van RIJk Onderwijs?
Zomaar een greep uit de vele vragen die gesteld worden.
RIJk Onderwijs gaat uit van het samen zoeken en samen leren.
Dit laatste is een belangrijk uitgangspunt: samen leren, leren van en met elkaar. RIJk gaat er vanuit dat kennis niet voor iedereen gelijk is, dat iedereen op een andere manier leert, dat je samen kennis construeert. Dit kun je niet alleen toepassen op het teamleren maar ook op het leren van onze studenten. In de visie van RIJk gaat het om hoe onze studenten leren en samen kennis construeren. In de onderwijskunde noemen we dit (sociaal) constructivisme.