Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Zeven studenten van Rijn IJssel stonden in de nationale finale van de Skills Heroes van 17 t/m 19 maart in de RAI in Amsterdam. Nieuwsgierig naar hun voorbereiding en uitslag? Lees hier verder.
Rita Sissing (l) en Dirkje Zwama (r). Rita: “Het is onze taak om de professional in de zorg- en welzijnsector tools te geven en te enthousiasmeren voor bewegen met ouderen.”
Rita Sissing - docent CIOS Arnhem
Dirkje Zwama - adviseur Training & Opleiding CIOS, Zorg & Welzijn
Natalie Lewin - cursist opleiding Sportleider Seniorensport (SSS)
HR gaat zich meer ontwikkelen op het gebied van Development. Het is zeker niet de bedoeling om een controlerende rol te krijgen, juist niet. Clusterinitiatieven moeten vooral blijven bestaan. Belangrijk is dat Leren & Ontwikkelen inzicht en overzicht heeft. Juist door dit inzicht kan er veel meer kennis en expertise gedeeld worden en kunnen we talenten optimaal gaan benutten.”
Annette vervolgt: “Vragen van de verschillende teams gaan we aan elkaar koppelen, overkoepelende vragen kunnen we efficiënter inkopen en met elkaar delen. Een goed voorbeeld is loopbaancoaching; diverse clusters hebben al professionaliseringsactiviteiten hierin ondernomen, met succes! Dit kan andere clusters en teams ook weer verder helpen.”
Tijd en middelen voor professionalisering
Elke cluster of stafdienst heeft budget voor professionalisering, er is op dit moment geen overkoepelend budget. Annette: “Er is ook niet altijd geld voor nodig, we willen veel meer toe naar het train-de-trainer principe. Een mooi voorbeeld zijn de Mediacoaches. Een groep medewerkers volgt nu een opleiding mediacoach om in de toekomst andere collega’s te coachen en studenten te begeleiden rondom mediawijsheid.”
Professionaliseren is een ontdekkingsreis
Zowel Wendy als Annette zien deze nieuwe manier van professionaliseren als een ontdekkingsreis, zowel voor de organisatie als voor de medewerker. Verrassende initiatieven van medewerkers zullen ook voor de organisatie een verdere professionalisering opleveren.
“Professionaliseren is een ontdekkingsreis”
“Leren doe je niet alleen door een training te volgen maar je leert juist door te werken” vult Wendy aan. “Werken is Leren en Leren is Werken. Denk hierbij aan het opstarten of meewerken in een project, samenwerken met collegae en het fouten mogen maken van je leidinggevende. Als een medewerker vraagt om een Excel-cursus kopen we niet meer direct in, maar onderzoeken we waarom iemand zo’n cursus wil volgen. Wat is de achterliggende vraag?”
De rol van HR in Professionalisering
Wendy: “De mogelijkheden om te professionaliseren, dus de activiteiten die je onderneemt om jezelf verder te ontwikkelen, daar kan HR Leren en Ontwikkelen in ondersteunen. Voorheen deden we dat vooral door het inkopen en uitzetten van trainingen. Juist dit verandert door de visie op leren. Samen kijken we naar wat is er nu echt nodig om jou goed te laten functioneren? Wat heb jij nodig op de werkvloer om te kunnen voldoen aan de doelen die Rijn IJssel als organisatie stelt? Dit is niet altijd een training, het kan bijvoorbeeld ook intervisie zijn of inspiratie opdoen bij de buren.”
HR wil graag het leren, het samen kennis delen en het samen kennis creëren in de organisatie verder optimaliseren. Dat kan onder andere door HR een helicopterview te laten zijn en bestaande initiatieven te ondersteunen en met elkaar te verbinden.
“De rol van HR zal een andere zijn”, aldus Annette. “Adviserend, aan de voorkant meedenkend. Wat heeft een team of cluster nodig en welke expertise is elders hierover beschikbaar in de organisatie? Daarin kan de discipline Leren & Ontwikkelen een belangrijke rol spelen. CLEO, schoolopleiders en de Rijn IJssel Academie zijn samengevoegd tot de discipline Leren & Ontwikkelen.
“Als je vroeg wie mee wil doen, stak een enkeling zijn vinger op”
Door: Mirna Balk en Henk Kooistra
RIJk Onderwijs en Professionalisering zijn nauw met elkaar verbonden
“Het lijkt alsof Professionalisering ineens een thema is geworden”, vertelt Wendy enthousiast, “maar in onze organisatie heeft dit altijd al een prominente plaats ingenomen. Het is immers onze corebusiness. De invoering van RIJk Onderwijs vraagt ook een andere denkwijze over het leren en ontwikkelen van onze eigen medewerkers. Studenten willen we vooral op maat onderwijs geven, in de toekomstige werkcontext en we willen leven lang leren stimuleren. Dit willen we ook voor onze eigen professionals: continu blijven ontwikkelen, stimuleren en het leren vooral op werkplek zelf faciliteren, leren just in time en just enough en samen kennis delen en kennis creëren.”
Professionaliseren
Er wordt tegenwoordig veel gesproken en geschreven over wat nou professionaliseren is.
Annette licht toe: “Professionaliseren is een breed begrip, in de literatuur vind je heel veel definities. Voor Rijn IJssel staat het voor jezelf verder ontwikkelen, toegespitst op jouw functie nu en in de toekomst. De medewerker heeft hierin zelf de regie en wordt gestimuleerd en gefaciliteerd door zijn leidinggevende. Rijn IJssel heeft als uitgangspunt dat alle medewerkers van Rijn IJssel en stagiairs professionals zijn.”
“Samen werken , samen leren, samen doen”
Henk Kooistra en Mirna Balk in gesprek met Wendy Bussman, stafmanager HR Management & Development en Annette Wien, beleidsmedewerker Strategie en Beleid HR M&D over Professionalisering.
Van gluren naar samenwerking
Professionaliseren
is een ontdekkingsreis