Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Met de voeten in de klei
“Als adviseur interne communicatie houd ik me bezig met het communicatiever maken van de organisatie door mensen te verbinden en te betrekken. Grotendeels weet ik wat er speelt, maar wat leeft er nu in de onderwijspraktijk eigenlijk? En hoe kan ik dit meenemen in mijn eigen werk? Ik besloot om met de voeten in de klei te gaan staan.
Ingrid Wiendels, docent bij Creatieve Industrie, neemt me graag op sleeptouw. Ze geeft sinds twee jaar les bij de opleidingen Interieur Design en Human Technologie.
Vandaag is een terugkomdag van de vierdejaarsstudenten. Ze krijgen van Ingrid de opdracht een bedankje voor de leerbedrijven te ontwerpen. Gelijk gaan ze aan de slag. Ondertussen snelt Ingrid naar boven voor een les verkooptraining aan derdejaarsstudenten Interieur Design. Wat me gelijk opvalt, is de vele vragen die Ingrid stelt aan haar studenten. Ze zet ze echt aan het denken, maar geeft ze tegelijkertijd ook vertrouwen en is er als het nodig is.
Ingrid: “Ik vind het belangrijk dat ze zelf nadenken en iets maken waar ze wat aan hebben en niet omdat ik zeg dat dat onderdeel in het dossier moet.”
Na de les neemt ze weer even een kijkje in de werkplaats waar de ‘terugkomstudenten’ druk bezig zijn met het ontwerpen van hun bedankje: een BEDANKT-stempel. De eerste exemplaren rollen al uit de 3D-printer.
Collega Solange Voots komt langs om een BPV-bezoek te bespreken en daarna is het tijd voor een korte break in de personeelskamer. Een collega schuift aan om wat af te stemmen en dan nemen we weer een kijkje in de werkplaats. De stempel is klaar. Wat is Ingrid trots op haar studenten!
De middag staat in het teken van een les RIJk Onderwijs aan eerstejaarsstudenten van de opleiding Human Technologie. Ze zijn bezig met een onderzoek naar werkgerelateerde gezondheidsklachten om vervolgens een product te ontwerpen om de klacht te verminderen. Weer zet Ingrid de studenten aan het denken en voert ze overleg met de verschillende groepen om de voortgang te bespreken.
RIJk Onderwijs stimuleert het zoeken naar verbinding. Ik vond het een rijke ervaring en ga graag nog eens met de voeten in de klei staan.”
“Mevrouw ik heb nog nooit een teennagel geknipt, wilt u het voordoen?”
Door: Daniëlle Borkent*
Een van mijn taken is de communicatie rondom de huisvesting binnen Rijn IJssel. Om meer te weten te komen over wat er speelt, neem ik een kijkje bij team huisvesting. Op de kamer van team huisvesting werken vier medewerkers. Wanneer ik op bezoek ga, zijn Maartje van Dalen, senior beleidsmedewerker, en Erwin Visser, projectleider, aanwezig.
Periode voor de zomervakantie
Met veel enthousiasme vertellen Maartje en Erwin over hun werk. Erwin houdt zich voornamelijk bezig met het coördineren van (technische) projecten en het beheer van de panden. “De periode voor de zomervakantie is altijd een drukke periode. In de vakantie worden veel werkzaamheden gepland omdat de locaties dan leeg staan. Denk aan verbouwingen, de vernieuwing van een klimaatinstallatie of schilderwerk aan de buitenzijde.”
“Soms kan een efficiëntere manier van roosteren het probleem ook oplossen.”
Maartje richt zich voornamelijk op onderwijskundige projecten. Dit zijn aanpassingen of vernieuwingen op locaties die vanuit het onderwijs gewenst zijn, bijvoorbeeld een nieuw lokaal omdat er te weinig capaciteit is of een vernieuwing van de keuken. “Wanneer een vraag binnenkomt, denken we met het cluster mee of bijvoorbeeld een nieuw lokaal de oplossing is. Soms kan een efficiëntere manier van roosteren het probleem ook oplossen.”
Samenhang theorie- en praktijklokalen
Op dit moment is Maartje druk met de aanpassingen aan de locatie Marijkeweg 5 van Vakschool Wageningen in het kader van het masterplan huisvesting. “Ik bewaak of de keuzes die worden gemaakt ook verstandig zijn. Denk aan de samenhang tussen theorie- en praktijklokalen en of het gebouw voldoende multifunctioneel is. Daarnaast hou ik me bezig met facilitaire vraagstukken, zoals: gaan we voor afval ondergronds of niet? Hoe zit het met parkeergelegenheid? Hoe organiseren we straks de logistieke processen?”
Spin in het web
Maartje en Erwin geven aan dat ze het belangrijk vinden om samen met de clusters na te denken over de gewenste aanpassingen. “We denken mee vanuit de visie van Rijn IJssel. Past een gewenste aanpassing ook in het beleid, bij RIJk Onderwijs? Daarnaast betrekken we andere disciplines zoals ICT en facilitair bij vernieuwingen en aanpassingen. We zijn een spin in het web.”
Kijk voor meer informatie over huisvesting op intranet.
*Danielle Borkent werkt in verband met zwangerschapsverlof tijdelijk als adviseur bij de afdeling Marketing & Communicatie.