Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
SBIS brengt eenvoud
terug in het werk
Door: Annemarijn Gouma
SBIS. We horen deze naam nu regelmatig voorbijkomen. Maar wat is het eigenlijk? “SBIS is een Student Begeleidings- & Informatie Systeem. Je kunt het vergelijken met een grote centrale bibliotheek die gedigitaliseerd is. Zodra je de titel van het boek intikt, vind je de schrijver, het jaartal, het gangpad en nummer van de stellage waar het boek staat”, aldus Paul Tjallinks, projectmanager SBIS.
Paul: “SBIS is een alles dekkende naam: het is een volgsysteem, een didactisch systeem, een examenomgeving en een informatieomgeving. Je kunt heel makkelijk samenwerken via samenwerkingspagina’s, een chatfunctie à la WhatsApp gebruiken of een enquête uitzetten. Het streven is dat iedereen na de zomervakantie werkt met SBIS.”
“Er is een omgeving vereist waarin samenwerking en uniformiteit centraal staan.”
Waarom SBIS?
“De aanleiding om te kiezen voor SBIS is dat we nu allerlei systemen door en naast elkaar gebruiken, zoals N@Tschool, CumLaude, ComTak, Educator, EA-Match en nog tal van andere kleine pakketten. Dit is niet altijd even gebruiksvriendelijk en kost veel tijd. En vanuit RIJk Onderwijs is er een omgeving vereist waarin samenwerking en uniformiteit centraal staan. Ook scheelt het aanzienlijk in de kosten om te werken met één systeem.”
Voor wie?
“SBIS is primair bedoeld voor het onderwijs, maar ook examencommissies, zorgteams of beleidsmedewerkers kunnen ermee werken. Iedereen die ermee moet werken, krijgt een training of uitleg. Deze trainingen zijn nu al in volle gang.”
Minder kliks, snel schakelen en makkelijk contact
Voor de Y-generatie, geboren tussen 1980 en 1994, is het heel fijn dat er een tool met een chatfunctie inzit, vindt Paul. “Je legt snel contact met je docent of medestudenten. En het is makkelijk een projectensite op te zetten en werkstukken te uploaden en te delen met je docenten.”
“Vergelijk SBIS met een mobiele telefoon.”
“Voor de docenten en overige medewerkers gaat het niet eens zozeer om de tools, maar om een fijne gebruikerservaring: je hoeft minder te klikken om bij de informatie te komen die je wilt hebben, het systeem is minder traag, je kunt makkelijk samenwerken en je hebt alle informatie op één plek staan. Bovendien hoef je niet te schakelen tussen systemen. Je hebt namelijk één platform voor alle functies. Bedenk eens wat een tijd dit bespaart! Kortom, SBIS brengt de eenvoud terug in het werk. Vergelijk het systeem met een mobiele telefoon: eerder nam je op vakantie een telefoon, fototoestel, videocamera én een radio mee. Al die functionaliteiten zitten nu in je mobiel.”
Op reis naar een nieuwe bestemming
“We verwachten heus niet dat alles in één keer op rolletjes loopt. Je stapt met z’n allen in een bus, die op weg naar de bestemming nog wel wat hobbels en kuilen tegenkomt. Het is een nieuw systeem, het heeft tijd nodig om je dit eigen te maken. Daarom bieden we hulp in de vorm van demofilmpjes, vragenuurtjes en trainingen per cluster en op locatie.” Meer info hierover volgt op intranet.
Eén-op-één overgenomen
Vragen die Paul nu veelvuldig hoort, zijn ‘Kan ik wel snel leren hoe het systeem werkt en kan ik al mijn informatie wel terugvinden?’ “We proberen meteen in te spelen op de vraag of zorg. Zo maken we bijvoorbeeld foto’s van de oude omgeving om te zorgen dat alles één-op-één en op de goede plek wordt overgenomen en het gaat landen in SBIS. Ik garandeer dat na een week of vijf iedereen niet meer anders wil!”
“En heel belangrijk”, benadrukt hij tot slot: “SBIS komt tot stand met een team van enorm betrokken mensen. Zij maken het tot een succes!”
Vragen, ideeën en/of tips?
Mail naar sbis@rijnijssel.nl en kijk op intranet voor het nieuws rondom SBIS.