Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Vanuit het raampje is te zien hoe Parma, de foodcapital of the World, langzaam voorbij schuift. De stad van de Prosciutto di Parma, de Parmegiano (kaas) maar zeker ook van Barilla. Barilla als wereldleider op het gebied van pasta is onlosmakelijk verbonden aan de stad Parma. Drie broers Barilla runnen deze multinational op geheel traditionele en 'eigen wijze'.
Geïnterviewde Ingmar van Bostelen is als docent betrokken bij het project. Ingmar had in Nederland al ruime ervaring met de Italiaanse keuken, maar geeft aan dat de verschillen tussen de diverse regio's in Italië toch wel groter zijn dan hij van tevoren had gedacht. De cultuur, historie en het klimaat zijn enorm bepalend voor de aard van de gerechten die er geserveerd worden.
Ingmar's bevindingen
Daar waar de noordelijke regio's als Piemonte, Lombardia en Trentino sterk beïnvloed werden door de pure bergkeuken met zelfs Oostenrijkse invloeden, kent Sicilië (het meest zuidelijke puntje van Italië) een duidelijke voorkeur voor vis en schaal- en schelpdieren, die vaak gecombineerd worden met Arabische producten als couscous en saffraan. Deze diversiteit aan gerechten en invloeden maken Italië een bijzonder interessant land. Italianen krijgen van jongs af aan aangeleerd hoe ze de juiste ingrediënten moeten kiezen en kwaliteit kunnen herkennen. De productkennis en het oog voor kwaliteitsproducten verwerkt met de juiste bereidingstechnieken is wat Ingmar graag wil overbrengen aan zijn studenten en collega's.
De hang naar de eigen cultuur en regio is wat Ingmar het meeste verbaasde. Gerechten worden steevast gecombineerd met regionale wijnen, terwijl dit in zijn ogen echt niet altijd de beste keuze was!
Gianluigi Zenti, algemeen directeur van Academia Barilla (Academia Barilla is onderdeel van het Barilla pastamerk), geeft in zijn reactie aan hoezeer Barilla aan zijn eigen waarde en authenticiteit hecht. Zenti was verantwoordelijk voor de lancering van Barilla in Amerika, naast de reeds veertig bestaande pastamerken. Hij kreeg een drietal adviezen: verander de naam Barilla want geen Amerikaan die dit fatsoenlijk kan uitspreken, zorg dat je een alliantie aangaat met bijvoorbeeld Coca Cola in verband met de logistiek en zorg dat de kooktijd van de Barilla-pasta wordt teruggebracht van elf naar maximaal zeven minuten (give the customer what he wants). Geen van de adviezen werd door de familie Barilla overgenomen. De marketingstrategie die volgde was er vooral op gericht om Amerikanen te gaan 'opvoeden' om te begrijpen waarom je langere kooktijd nodig hebt voor kwaliteitspasta en welke echte Italiaanse gerechten je kunt maken met zeer eenvoudige middelen en ingrediënten. Inmiddels heeft Barilla het gelijk aan haar zijde gekregen en is marktleider in Amerika en Europa.
De professionaliteit van Barilla en Academia Barilla wordt direct herkend door Ingmar. Alles klopte, de ontvangst, de uitstraling, de keukenfaciliteiten, de presentaties, het materiaal, het marketingconcept en de ingrediënten. Daarnaast was de ongelofelijke gastvrijheid van de mensen hartverwarmend en oprecht.
Benieuwd met welke filmpjes en plaatjes Han en Charlie veel likes krijgen?
De Cityhopper van KLM verlaat de startbaan van vliegveld Bologna. Aan boord zitten vier uiterst tevreden collega's van Rijn IJssel Vakschool Wageningen (Ingmar van Bostelen, Peter Heijmen, Jos van der Horst en Ad Meeuwsen).
De afgelopen twee weken zijn ze bijgeschoold in de
The Fundamentals Of Italian Gastronomy bij Academia Barilla in Parma. Dit met het doel om de Italiaanse gastronomie naar Nederland te halen en als gecertificeerde docenten de kennis te delen met de studenten, professionals en foodlovers van Vakschool Wageningen en Training & Opleiding. Dit soort studiereizen worden mogelijk gemaakt door middel van subsidie die wordt aangevraagd bij Leonardo da Vinci.