Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Van talent naar vakbekwaam naar excellent
Frank van Duinhoven (51), secretaris examencommissie Techniek:
“Keuzedelen maken de opleiding flexibeler”
Volgens Frank vraagt RIJk Onderwijs van de examencommissie op dit moment nog geen specifieke voorbereiding. De invoering van de keuzedelen echter wel. De examencommissie krijgt er namelijk twee taken bij: vooraf checken of een keuzedeel geen overlap heeft met het reguliere onderwijsprogramma en na voltooiing van de opleiding controleren of de student aan de keuzedeelverplichting heeft voldaan.
“Keuzedelen moeten van tevoren bekend worden gemaakt en administratieve systemen moeten op de komst van keuzedelen ingericht worden”, aldus Frank. In dit laatste ziet hij een uitdaging.
“Bij de registratie van resultaten is de belangrijkste verandering dat de examencommissie van tevoren niet weet welke keuzedelen een student gaat volgen, en dus niet weet welke examens gemaakt moeten worden.” Frank maakte deel uit van de Rijn IJssel-brede werkgroep die als opdracht had om in kaart te brengen aan welke eisen een systeem voor de registratie van examenresultaten moet voldoen in verband met de invoering van de nieuwe kwalificatiestructuur. “Ik hoop dat Rijn IJssel er in slaagt om de ICT-voorzieningen tijdig aan te passen”, aldus Frank.
Naast een uitdaging, ziet Frank de komst van keuzedelen ook als iets positiefs. “De inhoud van een kwalificatiedossier ligt vast. Keuzedelen maken de opleiding flexibeler en zijn een verrijking voor de student. Het bieden van keuzemogelijkheden kan bovendien een positieve invloed hebben op de motivatie van de student.” Tip van Frank: online staat veel informatie over de keuzedelen. Meer weten? Klik dan hier .
Tom Bäck (33), facilitair medewerker:
“Wij bewegen gewoon mee”
De komst van RIJk Onderwijs en keuzedelen leidt bij de facilitair medewerkers van de Thorbeckestraat niet tot specifieke nieuwe werkzaamheden of tot de vraag of zij wel op tijd klaar zijn met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. “Voor ons is Rijn IJssel altijd al een bewegende organisatie. Wij bewegen gewoon mee”, aldus Tom.
De facilitair medewerkers hebben maximaal vier weken zomervakantie. “Wij zijn altijd eerder terug dan de gemiddelde docent. Dit draagt eraan bij dat wij ons elk schooljaar goed kunnen voorbereiden op de start.”
Nieuwsgierig naar de nieuwe ontwikkelingen voor komend schooljaar is Tom zeker. Hij denkt dat het een uitdaging wordt om RIJk Onderwijs te realiseren. “Ik hoop dat de docent, die steeds meer een coach wordt, op een bepaald moment niet ‘slechts’ gezien wordt als een vriend”, aldus Tom. Dit leidt tot minder gezag van de studenten richting hun docent/coach.”
Tom is superenthousiast over de komst van keuzedelen. Zijn ogen beginnen te stralen en in zijn stem klinkt jaloezie door als het gaat om keuzedelen: “De komst van keuzedelen lijkt mij een positieve ontwikkeling voor de student. Keuzedelen geven de student meer vrijheid en uitdaging. Keuzedelen had ik zelf ook graag gewild toen ik nog op school zat. Ik ben ervan overtuigd dat ik dan beter mijn best had gedaan, omdat ik dan meer uitgedaagd zou zijn.” Daarnaast kan de student zich met de keuzedelen onderscheiden en zijn kwalificatie verdiepen, verbreden en afstemmen op de regionale vraag.
Tom Bäck (33), facilitair medewerker:
“Wij bewegen gewoon mee”
De komst van RIJk Onderwijs en keuzedelen leidt bij de facilitair medewerkers van de Thorbeckestraat niet tot specifieke nieuwe werkzaamheden of tot de vraag of zij wel op tijd klaar zijn met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. “Voor ons is Rijn IJssel altijd al een bewegende organisatie. Wij bewegen gewoon mee”, aldus Tom.
De facilitair medewerkers hebben maximaal vier weken zomervakantie. “Wij zijn altijd eerder terug dan de gemiddelde docent. Dit draagt eraan bij dat wij ons elk schooljaar goed kunnen voorbereiden op de start.”
Nieuwsgierig naar de nieuwe ontwikkelingen voor komend schooljaar is Tom zeker. Hij denkt dat het een uitdaging wordt om RIJk Onderwijs te realiseren. “Ik hoop dat de docent, die steeds meer een coach wordt, op een bepaald moment niet ‘slechts’ gezien wordt als een vriend”, aldus Tom. Dit leidt tot minder gezag van de studenten richting hun docent/coach.”
Tom is superenthousiast over de komst van keuzedelen. Zijn ogen beginnen te stralen en in zijn stem klinkt jaloezie door als het gaat om keuzedelen: “De komst van keuzedelen lijkt mij een positieve ontwikkeling voor de student. Keuzedelen geven de student meer vrijheid en uitdaging. Keuzedelen had ik zelf ook graag gewild toen ik nog op school zat. Ik ben ervan overtuigd dat ik dan beter mijn best had gedaan, omdat ik dan meer uitgedaagd zou zijn.” Daarnaast kan de student zich met de keuzedelen onderscheiden en zijn kwalificatie verdiepen, verbreden en afstemmen op de regionale vraag.
Mariska Altena (41), HRM-adviseur:
“Meegaan met de tijd”
Door de komst van RIJk Onderwijs wordt er van de docent steeds meer een coachende houding gevraagd. Dit betekent dat van onderwijzend personeel meer en andere vaardigheden worden verlangd. HRM heeft zich goed voorbereid op deze veranderende rol van de docent en wat het betekent voor HRM. “Het belangrijkste gevolg is in eerste instantie de wervings- en selectieprocedure”, aldus Mariska. “Wij kijken goed of een kandidaat niet alleen een vakexpert is, maar ook of hij geschikt is om coachende begeleiding te geven aan de student en meer vraaggericht kan werken.”
HRM heeft zich niet alleen voorbereid als het gaat om het aannemen van nieuwe docenten, maar heeft ook nagedacht over eventuele gevolgen van de komst van RIJk Onderwijs voor bestaande docenten. Zo heeft HRM in samenwerking met de stafafdeling Onderwijs & Examinering een rollenboek opgesteld. Het rollenboek wordt op dit moment aangescherpt op basis van de laatste ervaringen van docenten. Het rollenboek geeft antwoord op de vragen: wat verandert er voor de medewerker en wat vraagt dit van mij als huidige medewerker?
Daarnaast kan een docent via de teamleider bij HRM terecht voor advies over (bij)scholingsmogelijkheden. HRM heeft zich dus op verschillende manieren voorbereid op het nieuwe schooljaar.
Mariska vindt dat RIJk Onderwijs ingezet zou moeten worden als een unique selling point van Rijn IJssel: “Tijden veranderen, onze doelgroepen, met name de jongeren, veranderen. Dit betekent dat Rijn IJssel, en dus ook HRM, moet meeveranderen. Rijn IJssel moet meegaan met de tijd en dit gebeurt via RIJk Onderwijs.”
Kevin Van Den Bergh (42), docent Make-up & Hair Artist:
“Laat het nieuwe jaar maar komen”
RIJk Onderwijs is volgens Kevin een grote stap in de goede richting. “RIJk Onderwijs heeft een directe link met het werkveld. Ik vind het vernieuwend en zie RIJk Onderwijs als een antwoord op dat wat al langer leeft bij jongeren.” Eerstejaarsstudenten Make-up & Hair Artist draaien dit schooljaar al volledig RIJk. Volgens Kevin kostte het veel tijd en energie om al het lesmateriaal tijdig om te zetten, zodat de opleiding ook daadwerkelijk in blokken van vijf weken aangeboden kan worden, “maar het is gelukt. Ook dit schooljaar zijn we volop aan het ontwikkelen, niet alleen vanwege RIJk Onderwijs en de komst van de keuzedelen, maar ook omdat in het werkveld van Grime de ontwikkelingen supersnel gaan. Wat nu een actuele vernieuwende manier van werken is, is over een paar weken bij wijze van spreken alweer achterhaald.”
Juist in dit snel veranderend werkveld voelt Kevin zich helemaal thuis. Kevin die een eigen bedrijf heeft, heeft in een paar jaar tijd een groot netwerk opgebouwd. Zo heeft hij gewerkt voor Studio 100, Joop van de Ende en Carlo Boszhard. De studenten kunnen meeliften op de connecties uit het werkveld van Kevin én op de enorme werkervaring die hij heeft.
Erwin Seggelinck (44), teamleider Bouw, Engineering, Technische Installaties:
“Ik ben trots op mijn team”
“Het team heeft zich goed voorbereid op de start van komend schooljaar”, zegt Erwin. Zo is het hen gelukt om voor iedereen die in augustus start in het eerste leerjaar de niveau 2-opleidingen volledig in RIJk Onderwijs aan te bieden. “Ik ben trots op de mensen uit de onderwijsteams. Het is dankzij deze collega’s dat het ons gelukt is. De collega’s uit de onderwijsteams hebben namelijk in slechts een beperkte tijd veel producten opgeleverd.”
Erwin heeft met RIJk Onderwijs een duidelijk doel voor ogen. “Maatwerk voor elke student!”
Hij ziet RIJk Onderwijs als een middel voor onderwijs- en organisatieverbetering. De meerwaarde van keuzedelen is voor Erwin duidelijk. “Als wij de juiste keuzedelen aanbieden én de student maakt uit het aanbod de juiste beslissing dan heeft hij straks een streepje voor op anderen die op dezelfde baan solliciteren.”
Volgens Erwin is het gewenst dat docenten bijscholing krijgen. “We vragen meer van ons onderwijspersoneel én we vragen andere vaardigheden. Hiertegenover moet bijscholing staan.
Om ervoor te zorgen dat iedereen de meerwaarde van RIJk Onderwijs en van de keuzedelen goed begrijpt, heeft Erwin een tip voor ons allemaal: “Investeer in bewustwording. Zorg ervoor dat deze nieuwe ontwikkelingen altijd centraal staan op bijvoorbeeld studiedagen. Alleen dan wordt het ook echt iets van ons allemaal.”
Op RIJk-tour naar locatie Thorbeckestraat
Niet alleen RIJk vraagt veel tijd en aandacht van onderwijzend personeel en ondersteunende diensten van Rijn IJssel, dat geldt ook voor de invoering van keuzedelen. Hoe bereiden afdelingen zich hierop voor? De collega’s facilitair, HRM, examencommissie, Creatieve Industrie en Techniek laten het zien bij locatie Thorbeckestraat.