• Magazine doorsturen
  • Share
  • Volledig scherm
  • Print
  • Zoeken in edities

Ronduit

Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.

Ronduit nummer 43

Ronduit nummer 43

  • CIOS Magazine #1 2017

    CIOS Magazine #1 2017

  • Ronduit nummer 42

    Ronduit nummer 42

  • Ronduit nummer 41

    Ronduit nummer 41

  • Ronduit nummer 40

    Ronduit nummer 40

  • Ronduit nummer 39

    Ronduit nummer 39

  • CIOS Magazine #1 2016

    CIOS Magazine #1 2016

  • Ronduit nummer 38

    Ronduit nummer 38

  • Ronduit nummer 37

    Ronduit nummer 37

  • CIOS Magazine #2 2015

    CIOS Magazine #2 2015

  • CIOS Magazine #1 2015

    CIOS Magazine #1 2015

  • Rijn IJssel Internationalisering

    Rijn IJssel Internationalisering

Ronduit nummer 43

Ronduit nummer 43

  • CIOS Magazine #1 2017

    CIOS Magazine #1 2017

  • Ronduit nummer 42

    Ronduit nummer 42

  • Ronduit nummer 41

    Ronduit nummer 41

  • Ronduit nummer 40

    Ronduit nummer 40

  • Ronduit nummer 39

    Ronduit nummer 39

  • CIOS Magazine #1 2016

    CIOS Magazine #1 2016

  • Ronduit nummer 38

    Ronduit nummer 38

  • Ronduit nummer 37

    Ronduit nummer 37

  • CIOS Magazine #2 2015

    CIOS Magazine #2 2015

  • CIOS Magazine #1 2015

    CIOS Magazine #1 2015

  • Rijn IJssel Internationalisering

    Rijn IJssel Internationalisering

Ronduit nummer 43

Ronduit nummer 43

  • CIOS Magazine #1 2017

    CIOS Magazine #1 2017

  • Ronduit nummer 42

    Ronduit nummer 42

  • Ronduit nummer 41

    Ronduit nummer 41

  • Ronduit nummer 40

    Ronduit nummer 40

  • Ronduit nummer 39

    Ronduit nummer 39

  • CIOS Magazine #1 2016

    CIOS Magazine #1 2016

  • Ronduit nummer 38

    Ronduit nummer 38

  • Ronduit nummer 37

    Ronduit nummer 37

  • CIOS Magazine #2 2015

    CIOS Magazine #2 2015

  • CIOS Magazine #1 2015

    CIOS Magazine #1 2015

  • Rijn IJssel Internationalisering

    Rijn IJssel Internationalisering

Deze zijn: ‘Geef rust en stabiliteit, meer tijd voor kwaliteit, geef onderwijsteams regelvrije ruimte, schaf de 1000 urennorm af, stop het rendement-denken, investeer in de leeromgeving en geef ‘ons’ een stem. Dit manifest wordt aangeboden aan de MBO Raad en de minister zodat ook daar de stem vanuit de beroepsgroep wordt gehoord. Dat die behoefte groot is, merken Ton en Albert-Jan dagelijks tijdens gesprekken met collega’s.

 

Onderwijscafé’s

Om met elkaar in gesprek te gaan, organiseren Albert-Jan en Ton onderwijscafés. Iedereen is daarbij van harte welkom. Albert-Jan: “Ook kunnen we aanschuiven bij een teamoverleg, om hier samen over door te praten. Dat is tevens een mooi moment om te vertellen wat de bvmbo en de Onderwijscoöperatie nog meer doen. Ik herhaal ook heel graag mijn oproep om je op te geven voor het programma Onderwijspioniers in het mbo. Daarbij krijgen leraren in het mbo de kans om met behulp van budget en begeleiding aan de slag te gaan met een goed idee voor nog beter onderwijs. Tot 18 april kunnen ideeën worden ingediend.” Meer informatie vind je op de website van het LOF of door met Albert-Jan contact op te nemen. Ook kun je je collega nomineren tot mbo leraar van het jaar 2017 door hier te klikken.

 

In juni vindt op vakschool Wageningen opnieuw een onderwijscafé plaats. Iedereen is van harte welkom hierbij aanwezig te zijn. Binnenkort volgt de exacte datum en tijdstip. Houd daarvoor ook intranet in de gaten.

Wat houdt deze aangenomen wet voor leraren in het mbo in?

De wet erkent dat leraren professionals zijn die hoog opgeleid zijn en een grote verantwoordelijkheid dragen. Verantwoordelijkheid voor het opleiden van onze studenten, die mede de welvaart en het welzijn van ons land in de toekomst gaan bepalen. Een professional heeft ruimte nodig en houdt zijn vak bij. De wet regelt dat er ruimte is voor leraren om onderwijsinhoudelijk op school onze verantwoordelijkheid te kunnen nemen, zodat dit richting zeggenschap vertaald kan worden. Hierdoor hebben wij als leraren meer te zeggen over onderwijsinhoudelijke zaken. Een professional houdt zijn vak bij, middels eigentijdse hulpmiddelen en nieuwe manieren van leren die aansluiten bij de huidige ontwikkelingen in de samenleving. Hoe een leraar of team dat doet, bepaalt hij zelf. De verantwoording hierover legt elke individuele leraar uiteindelijk zelf af in het lerarenregister.

 

Dit is het moment om mee te denken!

In hoeverre het verplichte register afwijkt van het reeds bestaande register is nog niet bekend. Hierover is de onderwijscoöperatie volop in gesprek met leraren. Elke leraar die hierin graag wil meedenken, kan zijn stem laten horen via diverse ontwerpsessies die de Onderwijscoöperatie organiseert, ook op Rijn IJssel. Aanmelden kan via de website van de Onderwijscoöperatie of via Albert-Jan.

 

Ton vult aan dat de bvmbo onlangs een manifest heeft aangeboden met hierin de zeven speerpunten vanuit het mbo.

 

 

“Als je vroeg wie mee wil doen, stak een enkeling zijn vinger op”

Sinds dit schooljaar heeft Rijn IJssel twee ambassadeurs met een missie. Ton Nannings is ambassadeur van de ‘Beroepsvereniging opleiders mbo’ afgekort tot bvmbo . Een beroepsvereniging voor opleiders in het mbo met als doel om elkaar te vinden en onderling verbindingen te leggen als opleiders. De tweede ambassadeur is is Albert-Jan Aartsen. Hij zet zich in voor de ‘Onderwijscoöperatie.’ Een samenwerking tussen de AOB, CNV Onderwijs, FOV & Platform VVVO. De coöperatie heeft als doel om het primaire proces van elke school te ondersteunen, te ontwikkelen en te verbeteren.

 

Zowel bij de bvmbo als de Onderwijscoöperatie ligt de focus op het primaire aspect. Professionalisering van de leraar staat centraal. Dat is ook de reden dat Ton en Albert-Jan geregeld samen optrekken binnen Rijn IJssel. ‘Juist omdat we een brede organisatie zijn, met meerdere aparte schoolgebouwen is het onze taak als ambassadeurs om verbindingen te leggen. Geregeld zijn we op de verschillende clusters te vinden om met leraren en stafmedewerkers over het thema professionalisering in gesprek te gaan’ legt Ton uit.

 

Hot item

“Het lerarenregister is een hot item waarop ik vaak door collega’s wordt aangesproken”, vertelt Albert-Jan. Er bestaat een hoop onduidelijkheid over het register wat leidt tot weerstand en dat is jammer. Geregeld organiseren Ton en Albert-Jan onderwijscafé’s om collega’s te informeren over hoe we ons als beroepsgroep kunnen professionaliseren. We proberen in een informele sfeer met een hapje en een drankje duidelijkheid te geven over onder meer de in dit schooljaar aangenomen nieuwe wet ‘beroep leraar.’

Sinds dit schooljaar heeft Rijn IJssel twee ambassadeurs met een missie. Ton Nannings is ambassadeur van de ‘Beroepsvereniging opleiders mbo’ afgekort tot bvmbo. Albert-Jan Aartsen zet zich in voor de ‘Onderwijscoöperatie.’

Van gluren naar samenwerking

Twee ambassadeurs

met een missie

  • MENU
  • 14 - 19
  • Share
Overzicht edities

Ronduit nummer 43

CIOS Magazine #1 2017

Ronduit nummer 42

Ronduit nummer 41

Ronduit nummer 40

Ronduit nummer 39

CIOS Magazine #1 2016

Ronduit nummer 38

Ronduit nummer 37

CIOS Magazine #2 2015

CIOS Magazine #1 2015

Rijn IJssel Internationalisering