Ronduit Rijn IJssel is het digitale personeelsmagazine van Rijn IJssel. Per editie staat een thema centraal. Met dit thema als uitgangspunt informeert Ronduit medewerkers over ontwikkelingen, projecten en activiteiten bij Rijn IJssel. Ronduit verschijnt vier keer per schooljaar. Heb jij een goed idee, interessant onderwerp of leuke activiteit? Laat het ons weten via ronduit@rijnijssel.nl.
Internationalisering:
een win-win situatie
Aan tafel een man van formaat; docent College Companies Geert-Jan Wassink praat met tomeloze energie over het internationaal ondernemen van, door en met Rijn IJssel: “Het is voor alle betrokken partijen een fantastische ervaring, of het nou gaat om een stage, wedstrijd of uitwisseling.”
Geen weg terug
Geert-Jan vindt het belang van internationalisering groot. De weg is ingeslagen en er is er geen weg terug. De internationale contracten zijn gericht op Europa en mogen van Geert-Jan zelfs deze grenzen overschrijden. Geert-Jan: “Op alle niveaus wordt er geprofiteerd van de deze contacten: studenten verrijken zich op professioneel en persoonlijk vlak, docenten wisselen informatie uit, opleidingen krijgt meer instromers en de school een goede naam; er zijn geen verliezers. De studenten die ik met de College Companies begeleid, doen interessante contacten op en hebben een ervaring voor het leven. Ze leren niet alleen hun bedrijf of product te verkopen, maar doen ook ervaringen op met andere culturen en mensen.”
Internationaal succes behalen
Geert-Jan vertelt dat bij nationale wedstrijden de fundamenten zoals het ondernemersplan belangrijk zijn, maar dat deze internationaal geen rol spelen. Internationaal draait het om het niveau van het moment: de presentatie en de omgang met vragen vanuit de jury. Geert-Jan: “In het buitenland heerst bovendien een focus op duurzaamheid en gezondheid. Enkele jaren geleden was Knetterzeep een voorbeeld van een succesvol studentenbedrijf omdat het gericht was op het verbeteren van de hygiëne van kinderen. Dit jaar spreken onder andere de opwindbare muggenlamp en het Fruitfiguurtje aan, vanuit respectievelijk het duurzaamheid- en gezondheidsthema.”
Bij het voorbereiden van Nederlandse studenten die naar het buitenland gaan, vindt Geert-Jan het geven van vertrouwen cruciaal. “Studenten vinden het moeilijk zich goed uit te drukken in een andere taal. Ik stel hen gerust door te zeggen dat het niet geeft als ze niet direct kunnen antwoorden, een ander helpt wel. De gemiddelde Nederlandse student spreekt de Engelse taal beter dan studenten uit andere landen. Daarnaast zijn ze brutaler en durven ze meer risico’s te nemen en dat kan een voordeel opleveren. Zoals landen als Turkije soms een voordeel hebben op het gebied van creativiteit of inventiviteit, doordat de beschikbare budgetten kleiner zijn,” besluit Geert-Jan.